Az üzleti megközelítés határai – Create Tomorrow 2013
„Könnyebb lenne, ha nem nőttem volna ilyen nagyra.” Ez a gondolat járt a fejemben, amikor egy éles kanyar visszarántott a valóságba. Egy ötfős autó hátsó ülésén kuporogva éppen a kelet-holland Twente-i Egyetem felé haladtunk. A kocsiban élénk vita folyt arról, milyen stratégiát is kövessünk az egyetem által rendezett Create Tomorrow 2013 nevű versenyen. És ezzel el is érkeztünk a problémához…
Tudtuk, hogy nehéz dolgunk lesz. A Create Tomorrow egy mérnököknek szóló esetverseny, a mi hatfős csapatunk (mondtam már, hogy milyen szűk volt a hely?) viszont csupa közgazdászból állt. Stratégiai menedzsment, Gazdálkodás és menedzsment, Pénzügy-számvitel; egyre megy. Éppen ezért tűnt érdekesnek ez a holland verseny. Kíváncsiak voltunk, vajon mire megy hat közgazdász 150 mérnökcsapat ellen. Lelövöm a poént: nem sokra. A tapasztalatok miatt viszont határozottan megérte részt venni. De ne ugorjunk ennyire előre.
1. Tapasztalat: Egységben az erő
A megérkezés után az egyetem épületében kerestük a verseny helyszínét, mire felvilágosítottak minket, hogy a campus közepén álló sátorban lesz a nagy esemény. Elsőre azt hittük, viccelnek. Belépve azonban ez a látvány fogadott minket:
BURN sátor, szeletelés nélkül
Mint kiderült, szükség is volt erre a hatalmas sátorra, mivel a versenyen több mint ezren vettek részt. Az elképesztően hatékony szervezésnek hála alig fél óra alatt minden csapat bejutott a sátorba és elfoglalta a helyét. A hatásvadász láncfűrészes megnyitó után elkezdődhetett a verseny érdemi része: az esetmegoldás. Az első igazi sokk itt ért minket: nem olyan céget kaptunk, amit vártunk volna. Történt ugyanis, hogy a verseny előtt minden csapat leadhatta a preferencialistáját, azaz hogy a kilenc választható cégből melyik hármat szeretné leginkább. Mi természetesen éltünk ezzel a lehetőséggel, és alaposan fel is készültünk a Mars One nevű űrexpedíciós cégből, a Flora Holland virágkereskedő piacból és a Thales biztonsági vállalatból. El lehet képzelni, milyen gyorsan fagyott le az arcunkról a mosoly, amikor a borítékból a Strukton nevű generálkivitelező logója kandikált ki.
Mivel nem szerepelt a preferencialistánkon, ezért a Struktonról semmit nem tudtunk, és az alig másfél oldalas esetleírás sem adott sok támpontot. Pár perc kutatás után kiderült, hogy a cég a STRABAG holland megfelelője. Mivel a csapatban volt három holland is, így viszonylag gyorsan össze tudtuk rakni a képet, és bele tudtunk fogni az eset megoldásába. Szintén nem elhanyagolható, hogy a kiírás szerint a cég társadalmi elfogadottságának a növelése volt a cél, amire számtalan ötletünk volt korábbi esetversenyekről. Az első tapasztalat tehát: akármi is legyen az eset, nem szabad megijedni. Az általános üzleti tudás és elvek bármilyen helyzetre értelmezhetőek, és egy jól összeállított csapatban mindig akad valaki, aki valamilyen szinten ért a témához.
2. Tapasztalat: Ismerd az „ellenséged”
Maga az esetmegoldás a szokásos, begyakorolt mederben zajlott. Különlegességként azt emelném ki, hogy egyrészt nagyon hipotézisorientált volt a csapat, azaz a kezdetektől élt a fejünkben egy megoldás, amit az idő előrehaladtával teszteltünk, és szükség szerint módosítottunk. Másrészt, az előzőekből is adódóan, nagyon kevés elemzést végeztünk. Ennek az lett az eredménye, hogy már az ebédszünet előtt elkészült a megoldásunk, amit utána még bő három órán át csiszolgattunk.
Az eredmény egy decens megoldás lett, amivel azonban nem jutottunk be a döntőbe. Ennek az oka részben az üzleti megközelítés limitáltsága volt. A leadás előtti percekben körülnézve a legtöbb asztalnál még nagyban zajlott a munka, és a mérnök csapatok a 3D-s modelljeik véglegesítésével voltak elfoglalva. Ehhez képest a mi kezünkben egy közösségmenedzsmentre és fenntarthatóságra épülő megoldás volt – 3D-s modellek nélkül. Visszagondolva, a zsűri valószínűleg műszaki(bb) megoldásokat keresett, amihez mi nem alkalmazkodtunk megfelelően. A második tapasztalat tehát az, hogy figyelembe kell venni a zsűri igényeit a megoldásnál. Természetesen bármilyen elvárása is legyen a zsűrinek, az is fontos, hogy a csapat egésze egyetértsen a leadott megoldással.
4 perccel a határidő előtt – a mérnökök még modelleztek
3. Tapasztalat: Gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás
Mindent egybevetve hatalmas élmény volt részt venni a Create Tomorrow 2013-as versenyén. A szervezés vérprofi volt, és hasznos tapasztalatokkal gazdagodtunk. Ezek közül a legfontosabb talán az, hogy akárhány versenyen is legyen túl az ember, mindig érdemes kipróbálni újfajta, kicsit más versenyeket. Hiszen a lényeg a folyamatos tanulás, fejlődés.