Piaci belépés 0. rész – Alapok
KFC Kínában vagy a Starbucks Magyarországon két példa egy-egy új piacra történő belépésre. Ezekben az esetekben általában adott egy dinamikusan növekvő vállalat, mely a jövőben is fenn szeretné tartani annak ütemét. Mindezt a földrajzi terjeszkedésen keresztül kívánja megvalósítani.
Az új piacra történő belépést, mint egy növekedési stratégia részét a már korábban bemutatott Ansoff mátrixon keresztül is lehet vizsgálni. Mint ismeretes, az elemzési eszköz arra kérdésre keresi a választ, hogy hogyan növelheti a vállalat az értékesítését. A mátrix által meghatározott keretrendszeren belül egy új piacra történő belépést a piacfejlesztés kategóriában lehet értelmezni. Ez esetben az értékesítés növelése új, földrajzi célcsoportok megszólítását jelenti.
De mielőtt nagyon előreszaladnánk, időzzünk el egy kicsit a hogyan, merre növekedjünk kérdésnél. Mi alapján dönti el egy vállalat a növekedési stratégiájának az irányát? Mind az esettanulmány megoldás, mind a stratégiai döntési folyamat során ez az a pont, amikor vissza kell térnünk az alapokhoz. Mire épül a vállalat versenyelőnye?
A tanult vállalatgazdaságtan definíciókból kiindulva a verseny két- vagy több szereplő egymással szembeni előnyszerzésre irányuló, adott szabályok között zajló tevékenysége (Chikán, 2013). Barney (1991) szerint a vállalatok versenyelőnye stratégiai erőforrásokra vezethető vissza. Ezek értéke, ritkasága, másolhatósága, valamint szervezeti beágyazottsága határozza meg, hogy az adott erőforrás milyen mértékben járul hozzá a vállalat versenyelőnyéhez. A VRIO elemzésen keresztül tehát lehetőségünk van a vállalat versenyelőnyének a meghatározására és az azt leginkább befolyásoló erőforrások azonosítására. Mindezek – és a döntést korlátozó többi tényező – ismerete nagyban segíti a növekedés irányával kapcsolatos döntés meghozatalát.
Miután a vállalatunk eldöntötte, hogy új földrajzi piacokra irányába növekedne, számos új típusú kérdéssel és kihívással szembesül. A cikksorozat további része a mikor, hová, és hogyan kérdésekre keresi a választ:
- Piaci belépés 0. rész – Alapok
- Piaci belépés 1. rész – Időzítés, avagy az elsőn belépő előnye
- Piaci belépés 2. rész – Hogyan válasszuk ki a vállalat cél piacát?
- Piaci belépés 3. rész – Belépési módok
Felhasznált irodalom
- Barney J. (1991): Firm resources and sustained competitive advantage.
- Chikán A. (2013): Vállalatgazdaságtan. Aula Kiadó, Budapest.