Uncharted 3. rész – Variwide
A Waterfall után ma egy másik, kevésbé ismert, de annál hasznosabb chartot mutatunk be. A Variwide (más néven Marimekko) szintén része a think-cell arzenáljának, de „házilag” is előállítható. Tulajdonképpen különböző szélességű, 100%-ig halmozott oszlopok alkotják a variwide-ot, valahogy így:
Ez a dia a Tata Motors nevű indiai autógyártó 2008-as eladásait mutatja be. A bal oldali oszlop az indiai, a jobb oldali pedig az egyéb területeken történő (RoW, Rest of the World) értékesítést ábrázolja. Az oszlopok szélessége megmutatja a két földrajzi terület egymáshoz való viszonyát: Indiában több mint félmillió, a világ többi részén alig 55 ezer járművet értékesített a Tata. Ha az egyes oszlopokat nézzük, látható, hogy ezek öt sávból állnak: a Tata ugyanis öt különböző szegmensben (Light CV, Heavy CV, Small, Mid és Utility) aktív. Az indiai értékesítésnek például 26%-át adják a kisméretű személygépkocsik, míg az egyéb területeken ez az arány csak 4%. A sávok színezése sem véletlen: a két szürkés árnyalat a Commercial Vehicles kategóriát jelenti, a kékek pedig a Passenger Carst.
Ez az egy chart rengeteg információt összegez, mégis átlátható. Ezzel pedig a variwide teljesíti a jó chartok két fő kritériumát. Azonban, mint egy igazi nagyágyúval, ezzel a fegyverrel is óvatosan kell bánni. A nagy információsűrűség miatt csak bizonyos helyzetekben érdemes alkalmazni a variwide-ot.
Az egyik ilyen helyzet, ahogy fent is látható, a vállalati értékesítés összegzése. Itt többek között szegmentálhatunk termékek szerint, földrajzi alapon vagy a fogyasztók demográfiája alapján is (életkor, jövedelem stb.). Különösen hatásos lehet a vállalat elemzését egy variwide charttal kezdeni, hiszen így gyorsan be lehet mutatni a cég értékesítésének szerkezetét, illetve a fókuszterületeket (lásd még: Pareto-elv). Egy másik felhasználási terület a versenytárselemzés. Itt ugyancsak egy grafikonon meg lehet jeleníteni a fő klasztereket/termékcsoportokat (a lenti példában: operációs rendszerek), illetve azokon belül a játékosok piaci részesedését.
A vállalati értékesítés bemutatása és a versenytárselemzés is szerves részét képezik az esettanulmányoknak. Természetesen a variwide más alkalmazása is lehetséges, ám ezek felfedezését rátok bízzuk. Chartra fel!