A nyitó sztori forrásai
„A 90-es évek első felében az Apple szénája igen rosszul állt. A csökkenő bevételt a menedzsment újabb és újabb termékek piacra dobásával próbálta ellensúlyozni – sikertelenül. A problémákat jól jelzi, hogy ebben a néhány évben a céget három különböző CEO is vezette. 1997-ben, amikor Steve Jobs visszatért a vállalathoz, radikális változtatásokat eszközölt. A termékpaletta 70%-át felfüggesztette, és az erőforrásokat a maradék, legígéretesebb projektek fejlesztésébe csatornázta át. Sokak szerint ez a fókuszált stratégia vezetett az iMac 1998-as és az iPod 2001-es bevezetéséhez. Az Apple újra nyereséges lett, a többi pedig már történelem.”
A fenti rövid történetet egy esettanulmányos prezentáció nyitásánál használtuk két évvel ezelőtt. A sztori célja az volt, hogy alátámassza az esetben szereplő cégnek adott fókuszáló stratégiánk létjogosultságát. Hiszen, mint érveltünk, válsághelyzetben az Applenek is bejött a termékpaletta megvágása. Ebből is látszik, hogy a prezentáció nyitásánál használt sztori egyik fő szerepe a kapcsolódási pont megteremtése. A zsűri egy versenyen jó néhány prezentációt hall, és egy frappáns sztori sokat segíthet hogy az értékelésnél fel tudják idézni az előadásotokat, illetve a hasonlaton keresztül a javasolt stratégiátokat is.
Lássuk, milyen forrásai lehetnek a sztorinak:
- Olvasás. A legkézenfekvőbb forrás az olvasás. Kérdés persze, hogy mit érdemes olvasni. Persze sok gazdasági-közéleti történet található a neten is, de jobb forrást jelentenek a gazdasági hetilapok (a fenti történet forrása is ez utóbbi volt). Aki a könyveket részesíti előnyben, azoknak érdemes megnézni Malcolm Gladwell műveit, amelyekben rengeteg olyan sztori van, ami egy esettanulmányos prezi nyitásánál is felhasználható.
- Idézetek. Sokszor egy idézet is elég a kapcsolódás megteremtéséhez. Például Kennedy mondta egyszer: „When written in Chinese, the word „crisis” is composed of two characters. One represents danger, and the other represents opportunity.” Ez remek sztori egy éppen krízishelyzetben lévő cég esetében, ahol a lehetőségek megragadására futtatjátok ki a preziteket. Arra érdemes figyelni, hogy az idézet egy ismert, pozitív megítélésű személytől származzon. Egyrészt, így nagyobb a mondatai súlya, másrészt pozitív töltettel ruházza fel a ti nyitásotokat is. Idézeteket kategóriák szerint csoportosítva itt találtok.
- Saját élmények. Ahogy azt már említettük, a személyes történetek szimpátiát alakíthatnak ki. Természetesen attól, hogy a sztori személyes kötődésű, nem szabad, hogy öncélúnak vagy magamutogatónak tűnjön. Kapcsolódnia kell a cég helyzetéhez és a megoldásotokhoz is.
Bármilyen forrásból is származzon a történet, nem csak az fontos, hogy kapcsolódjon a mondanivalótokhoz, hanem az is, hogy rövid legyen. Egy hosszú, vontatott történet csak elaltatja a közönséget, ahelyett hogy felkeltené az érdeklődésüket. Kulcsfontosságú tehát, hogy minél frappánsabb sztorival indítsatok. Végül pedig: fogadjátok meg a lány tanácsát, és térjetek vissza a sztorira a prezi lezárásánál.