Egy tudományos kommunikátor fortélyai
Ma belefutottam egy zseniális videóba, amelyben Neil deGrasse Tyson elmagyarázza, miért nem akarnak majd beszélgetni velünk az ufók (feltéve, hogy egyszer ideérnek):
Habár a PreZENtáció című könyvnek hála már ismertem Tyson nevét, eddig nem sokat tudtam róla. A wikipedia szerint asztrofizikus és “science communicator”. Ez utóbbi kifejezés megmagyarázhatja, miért is hívták meg olyan, milliók által követett talkshowkba, mint a Daily Show vagy a Colbert Report. A fenti videóból is kiderül, hogy Tyson képes összetett gondolatokat leegyszerűsíteni, és fogyasztható formában átadni azokat a közönségnek. Egyébként ez éppen a science communicator definíciója.
Az esettanulmányoknál és általában az üzleti prezentációknál is hasonló a cél: bonyolult dolgokról beszélni úgy, hogy mondandónk minél nagyobb részét megértse a hallgatóság. Éppen ezért nem mehetünk el szó nélkül a tudományos kommunikátorok mellett. Tyson fenti videójából a következő tanulságokat szűrhetjük le:
1. Lelkesedés
Nem lehet nem észrevenni azt az örömöt és lelkesedést, ahogy Tyson az intelligenciaszintek kérdéséről beszél. Az ő lelkesedése pedig a nézőre is átragad. Ez a tanulság persze valahol magától értetődő. Gondoljunk csak bele, ha az ember a saját témája iránt nem érdeklődik, akkor hogy várhatná el ezt másoktól?
2. Humor
Egy komoly témát sokkal könnyedebbé lehet tenni egy kis humorral. A videóban a helyzetkomikumra építve több jó poén is van; természetesen egy esetversenyen ez a mennyiség már nem valószínű, hogy belefér. Érdemes még kiemelni, hogy a poénok kis sztorikra épülnek. A történetek fontosságát már többször is hangsúlyoztuk a blogon.
3. Hatásszünet
Elsőre talán furcsa lehet Tyson stílusa. Gyakran tart szüneteket, néha több másodpercre is elhallgat. Habár ez kétségkívül hozzátartozik a személyes stílusához, és ez ebben a formában szintén túlzás lehet egy esetes prezi során, de a hatásszünetek jelentőségéből ez mit sem von le. Ezek a szünetek (és bizonyos információk ismétlése) biztosítják, hogy mindenki megértse az érvelést.
Lelkesedés, humor és hatásszünet. Érdemes ezeket az apróságokat észben tartani a következő prezitek során. A hatás nem marad el.