Try. Fail. Try again… Élménybeszámoló a Nielsen European Business Case Competition 2014-ről
„And the winner of the Nielsen European Business Case Competition 2014 is… The team of Hungary!” – Így hangzott az eredmény az athéni Hotel Ledra konferenciatermében, miután a bő félórányi általános feedback után a feszültség már-már tapintható volt. Corvinusos csapatunkkal (Hankiss Laura, Török Eszter, Bodrogi Márton, valamint Lakatos György) Magyarországot képviselve tehát megnyertük a Nielsen European Business Case Competition-t. Kaptunk néhány percet feldolgozni a hallottakat, majd adhattuk elő újra a megoldást, ám ezúttal nem a Nielsen zsűrijének, hanem annak a másik 6 európai csapatnak, akikkel délelőtt még versenyeztünk.
Az ezután következő napokban, amiket még együtt töltöttünk el, többször is felmerült a csapaton belül: „Ezt mégis hogy sikerült összehoznunk?”. Majd néhány nappal később megkeresett minket a HBCS, hogy írhatnánk egy élménybeszámolót a versenyről. Boldogan mondtunk igent, mert hát élményeink, azok bizony voltak.
Miért más ez a verseny?
A Nielsen European Business Case Competition nagyon más, mint egy „klasszikus” esetmegoldó verseny, bár tematikáját tekintve hasonló. Itt is egy vállalat üzleti kihívására kell megoldást találni, majd ezt követően prezentálni egy zsűrinek. A különbség egyrészt a feladat fókuszából adódik: a Nielsen évről évre egyre jobban igyekszik a saját munkafolyamataihoz hasonlóvá tenni a versenyt, így a hangsúlyt egy részletes stratégia kidolgozása helyett sokkal inkább a piackutatásra helyezik. Az eset ehhez mérten nem is a szokásos, hosszú szöveges megfogalmazásból és néhány kiegészítő táblázatból állt, hanem 60 diányi piaci adatból, és egy mondatból, amely szerint „A Magic Gums Olaszország egy vezető szájvízmárkája, de piaci részesedése az elmúlt évben csökkenésnek indult.”.
Egy másik fontos különbség a megoldásra rendelkezésre álló idő. A tradicionális 3-4 órás, vagy maximum 2 napos versenyekkel szemben a Nielsen 4 hetet biztosít a rendelkezésre álló adatok feldolgozására és az ezek alapján kialakított stratégia kidolgozására és prezentálására.
A harmadik, fontos különbség a verseny díjazása, amely bár a szokásos „winner-takes-it-all” módszer szerint működik, a regionális döntő győztesei nem kézzelfogható nyereményt kapnak, sokkal inkább további tapasztalatra tehetnek szert. A győztes csapat egy utazást nyer egy a külföldi országba, ahol a helyi Nielsen kollégái élő betekintést nyújtanak a cég munkájába, valamint egyéb programokat is szerveznek a számukra.
Mit is csináltunk pontosan?
A verseny során a Nielsen által szolgáltatott piaci adatokra, valamint saját kutatásra támaszkodva marketingstratégiát alakítottunk ki egy csökkenő piaci részesedést mutató, vezető szájvízmárka számára az olasz piacon.
Nem ez volt az első alkalom, hogy elindultunk ezen a versenyen, de úgy gondoljuk, hogy a tavalyi próbálkozásunkra kapott visszajelzések nagyban hozzájárultak, hogy az idén sikerült a győzelemig jutnunk. Tavaly, első nekifutásra a megoldásunk fókuszában a marketingkampány kialakítása állt, egészen a kreatívok szintjéig, amivel – mint utóbb kiderült – nagyon eltávolodtunk a verseny fókuszától. Az idén ugyanakkor kizárólag olyan következtetésekre és kijelentésekre szorítkoztunk, amelyeket a rendelkezésre álló adatok alapján golyóálló módon alá tudtunk támasztani, és ezt a zsűri is értékelte.
A versenyre Magyarországon több mint 15 csapat jelentkezett, de megoldást végül csak 10 nyújtott be. Az első prezentációs forduló után 4 csapat jutott a döntőbe (mind Corvinus-os), akik közt sikerült 1. helyezést elérnünk. Egy hónappal később pedig már a repülőn ültünk Athén felé, az európai döntőre.
Indulásunk előtt két héttel a magyarországi Nielsen kollégái még tartottak a számunkra egy felkészítést, elsősorban az előadásmódra kiélezve. Az általuk nyújtott segítségért és támogatásért ezúton is szeretnénk köszönetet mondani.
A döntő
Athénban június végén tehát azzal a hat másik csapattal mérhettük össze megoldásunk erejét és prezentációs képességünket, akik saját országos (Egyesült Királyság, Csehország, Lengyelország, Olaszország, Oroszország, Törökország) fordulójukat már megnyerték. Az esemény két napját a Nielsen szervezőgárdája valódi profik módjára bonyolította le.
Szállást közvetlenül a Nielsen irodájával szembeni Hotel Ledra-ban kaptunk, amelynek egyik fő különlegessége a tetőteraszon található medence, ahonnan kiváló kilátás nyílik az Akropoliszra. Stílszerűen ennek partján rendezték az első esti állófogadást, ahol lehetőségünk nyílt megismerkedni mind a Nielsen nemzetközi hálózatából érkezett vezetőivel, mind pedig a többi csapat versenyzőivel.
A verseny érdemi része a második napon zajlott, amikorra minden csapat számára különböző ütemtervet állítottak össze, így lényegében üresjárat nélkül futott a program. Délelőtt az athéni Nielsen iroda két vezető kollégájával beszélgettünk a Nielsen által végzett munkáról, az egyetemről, és a görög focicsapat (akkor még aktuális) labdarúgó vb szerepléséről. Délben prezentáltunk, szokás szerint húsz percig, amelyet húsz perc Q&A követett.
A délutáni szervezett városnézés után pedig következett az a bizonyos, már a bevezetőben említett eredményhirdetés 🙂
Visszatekintve, mindenkinek ajánljuk a Nielsen Business Case Competition versenyen való részvételt, hiszen amellett, hogy betekintést nyújt a világ egyik vezető piackutató cégének munkájába, kiváló lehetőséget biztosít mind az esetmegoldás egy másfajta megközelítésének megismerésére, mind pedig más, vezető európai egyetemek tehetséges hallgatóival való megismerkedésre.