Sárkányok barlangjában
Pár hete posztoltuk a facebook oldalunkon az alábbi videót:
A videóban a Dragon’s Den nevű műsorból láthatunk egy részletet. A tucatnyi országban licencelt TV show koncepciója pofon egyszerű: egy vállalkozó megpitcheli az ötletét egy befektetőkből álló csoportnak, akik azután kérdésekkel bombázzák a jelentkezőt és végül vagy adnak neki pénzt az ötletre vagy sem.
A sikerhez egyrészt erős tartalomra, azaz egy jó ötletre és stabil üzleti tervre van szükség. Másrészt, ezt jól be is kell csomagolni (pitch). A végén a kérdések alatt pedig minden oldalról meg kell tudni védeni a tervet.
Ez a lista nagyban hasonlít egy esettanulmány sikertényezőire. Lássuk, mit tanulhatunk az ilyen befektetői pitchekből!
- Első benyomás
Az első benyomás, és általában véve a szimpátia hihetetlenül fontos. A befektetőkön nem egyszer lehet látni, hogy már rég döntöttek, és csak illendőségből kérdeznek. A műsor magyar értelmezésében a zsűritagok menet közben ezt jelezhették is azzal, hogy “kiszálltak”. Ezzel a lehetőséggel előszeretettel éltek is: egy IT szoftveres ötletnél kevesebb mint fél perc után már volt olyan zsűritag, aki kiszállt. Sőt, Zoób Kati divattervező egy ízben ezt mondta: „már akkor kiszálltam, amikor bejöttek”. Az esetversenyeken ennyire talán nem durva a helyzet, de egy rossz, ízetlen nyitó sztori mindenképp negatívan érinti a prezi többi részét. - Tiszteld a zsűrit
Egyrészt, becsüld a zsűritagok idejét és fogd rövidre a mondandód. Egy esetversenyen az időkorlát fix, a legfontosabb az, hogy a prezi elején legyen egy vezetői összefoglaló, amiből a zsűri megérti az ötlet magját, és esetleg (!) továbbra is érdeklődéssel fogja végighallgatni a részleteket. Másrészt, ne légy illetlen. Ne vágj a zsűri szavába és semmiképp se kezeld le őket. - Realizmus
Akármilyen jól is csomagolod be az ötletet, a zsűri mindig bele fog kérdezni a részletekbe. Ilyenkor nem szabad zavarba jönni, hanem meg kell tudni védeni a tervet. Nem elég azt mondani, hogy egy vállalatirányítási szoftver „egyszerűen jobb” a versenytársaknál. Pontosan meg kell nevezni, miben rejlik a versenyelőnye. Ha ködösítesz, a zsűri azt fogja gondolni, hogy a terv nincs kész, vagy te sem bízol benne igazán. Az ötletnek és a részleteknek is a valóságban kell gyökerezni, máskülönben a zsűri szétcincál.
Ha tetszett az írás, érdemes további Dragon’s Den videókat nézni. Az RTL Klubon Ecopoly néven futott egy hasonló sorozat, ami végül magyar módra kissé félresikerült, de a prezentációkból ennek ellenére sokat lehet tanulni. Videókat erre találtok:
Hogyan NE prezentáljunk: http://www.youtube.com/watch?v=3vhHE9ibYYg
Hogyan prezentáljunk: http://www.youtube.com/watch?v=X8iZLL6fgNg
És egy bónusz a vállalkozó kedvűeknek: http://www.ted.com/talks/david_s_rose_on_pitching_to_vcs.html