Consulting for life?
Aki a tanácsadói karriert választja, számos kiváltságot élvezhet. Érdekes projektek, felsővezetőkkel való munka huszonévesként és ötcsillagos hotelek a világ minden táján, csak hogy néhányat említsünk. Természetesen ennek az életnek van egy komoly hátulütője: egészen pontosan az, hogy nem marad idő magára az életre.
Múlt
A tanácsadókkal (és befektetési bankárokkal, ügyvédekkel) szemben óriási elvárásokat támasztanak az ügyfelek. A professzionális szolgáltatásaikért fizetett (dollár)milliókért cserébe pontos és hibátlan munkát várnak el, a tökéletességre való törekvés pedig rengeteg időt emészt fel. Az infokommunikációs technológia fejlődésével a helyzet még rosszabb lett: ma már bárkit el lehet érni, bárhol és bármikor. Egy becslés szerint a professzionális szolgáltató cégek alkalmazottjai heti 20-25 órát figyelik a BlacBerryjüket.
Az “Always On” hozzáállás, és a napi 14-18 óra munka tulajdonképpen a rendszerbe van építve. Az “Up or Out” előléptetési paradigma ráerősít erre a gyakorlatra, hiszen azt sugallja a fiatal tanácsadóknak, hogy még keményebb munkával gyorsan a többi junior felé lehet emelkedni. Ellenkező esetben az eredmény “Out”, azaz az ígéretes pálya akár hamar véget is érhet. Új jelentkező pedig van bőven: a McKinseyhez tavaly 225 ezer jelentkezés érkezett, de ennek alig 1%-át, 2200 embert vettek fel.
Jelen
A fent leírt munkatempó természetesen mentálisan és fizikailag is káros. A terhelés időnként végezetes kimenetelű is lehet: 2013 augusztusában Moritz Erhardt, a Merrill Lynch egy londoni elemző gyakornoka három átdolgozott éjszaka után agyvérzésben elhunyt. 21 éves volt.
Habár már korábban is léteztek flexibilis munkaprogramok a szolgáltató cégeknél, ezek igazán a fenti esetet követően kerültek a közvélemény érdeklődésének középpontjába. A tanácsadócégek közül a legismertebb talán a McKinsey & Company “Take Time” nevű kezdeményezése. A programra jelentkező tanácsadók évi 4-8 hét extra szabadságot kapnak. Ez épp elég arra, hogy két projekt között pihenjenek egy kicsit és hódoljanak a hobbijaiknak. A McKinsey honlapja olyan sikertörténetekről számol be, mint például a két hónap alatt klarinétozni megtanuló engagement manager, vagy a regényt író és zenét szerző tokiói John. A Bain & Company “Take Two” programja nem csak nevében, de tartalmában is hasonlít McKinsey-s megfelelőjére: a program résztvevői két hónap szabadidőt kapnak a pihenésre.
A Boston Consulting Group megközelítése nem a tömbösített pihenőkön, hanem a csökkentett munkamennyiségen alapszik. A “Predictable Time Off” nevű kezdeményezés pilotjában egy négyfős projektcsapatot ötfősre duzzasztottak, majd minden tagot heti egy napra kivontak a projektből. Habár a tanácsadók eleinte ellenálltak, és időnként szabályosan erővel kellett őket eltiltani a munkától, a módszer bevált. Nem sokall később már a cég teljes bostoni irodája ki szerette volna próbálni a programot. Egy ilyen, egyszerűnek mondható változtatással jelentősen nőtt a munkával való elégedettség, a kommunikáció nyitottabbá vált, és a tanácsadók az oly fontos Work/Life Balance tekintetében is javulásról számoltak be.
Jövő
Habár a cégek a flexibilis munkavégzést lehetővé tevő programokat még nem minden országban vezették be, a trend egyértelmű. A tanácsadó vállalalatok számára a legfontosabb a humán erőforrás, így várhatóan a jövőben még jobban el fognak terjedni a flexibilis munkavégzés különböző formái.
A legújabb programok a nők még aktívabb bevonását célozzák: a cégek külön toborzó eseményeket szerveznek, illetve a családalapítás után is monitorozzák a fiatal anyákat. Ahogy Dominic Barton, a McKinsey ügyvezetője fogalmazott: ‘These women were phenomenally smart, and we lost all that talent, and we’re going to get it back”. A cég például egy lassított karrierutat is ajánl az anyáknak, melynek célja, hogy a részmunkaidőben dolgozó nők is elérhessenek a partneri szintre. Habár, ahogy Victor Cheng, a McKinsey egy korábbi alkalmazottja kissé ironikusan fogalmazott: “working half-time was still 40 hours a week.”
Az internet persze ezt a kérdést is új perspektívába helyezi. A Flexing It nevű oldal szakértők szolgáltatásait kínálja, arra buzdítva a tanácsadókat, hogy munkájuk egy részét egész egyszerűen szervezzék ki. Bármi is legyen a megoldás, Peter Drucker szavai kiválóan illenek a szituációra: “Time is the scarcest resource, and unless it is managed nothing else can be managed.”