Uncharted 1. rész – Alapok
Új cikksorozatunkban a chartok birodalmába kalauzolunk el titeket. Az első rész a grafikonkészítés alapjairól szól: miért, és hogyan fogjunk hozzá. A következő cikkekben megismerhetitek azokat a grafikontípusokat, amelyek az Office programcsomagból kimaradtak, viszont a tanácsadók svájci bicskájának nélkülözhetetlen elemei. Vágjunk is bele!
A chartokat mindenki szereti. Aki esetleg még nem, azt biztosan meggyőzi Marshall* a HIMYM-ből a fenti videóban.
Miért?
Komolyra fordítva a szót: miért is fontosak a grafikonok? Sokan félrevezetőnek tartják ezeket az ábrákat, pedig igazából az adatmegjelenítés csodálatos eszközeiről van szó. A grafikonok:
- Vizuálisak. Az unalmas szöveges slide-ok helyett ki ne szeretne egy színes, gusztusos grafikont látni?
- Tömörek. Az adatokat egy képbe tömörítik.
- Gyorsan megérthetőek. A szöveges leírás nemcsak unalmasabb, de több időbe is telik azon keresztül átadni az üzenetet. Egy jó grafikont másodpercek alatt meg lehet érteni.
Ezek alapján egyértelmű, hogy a chartok az üzleti prezentációk szerves részét képzik. És persze az esettanulmány-megoldásokba is érdemes néhány grafikont becsempészni…
Hogyan
A következő kérdés a hogyan. Nem egyszerű igazán hatékony grafikont készíteni, ahogy azt sok sikertelen próbálkozás is mutatja. Többen is komoly módszertant építettek fel az előző kérdés megválaszolására, melyek közül a leghasznosabbat Gene Zelazny jegyzi:**
Módszertanának fontos eleme a fenti chart választó. Némi rutint igényel ugyan a megfelelő összehasonlítás kiválasztása, de egyébként a modell magáért beszél.
Ami talán ennél is fontosabb, az az üzenet. Ahogy Zelazny is kiemeli Say It With Charts c. könyvében, a leggyakoribb hiba, hogy az emberek csupán az adatok megjelenítésére használják a grafikonokat. Ez azonban egy rossz gyakorlat. A chartok igazából információk átadására valók. A jó chart a lényeget mutatja meg a lehető legtisztább, legegyszerűbb módon. Semmi olyan részletet nem tartalmaz, ami elvonhatja a közönség figyelmét az átadni kívánt üzenetről, ugyanakkor minden olyan részletet tartalmaz, ami szükséges a megértéshez. Hogy ez pontosan mit is jelent, azt következő cikkünkből tudhatjátok meg.
Megjegyzések
* Marshall igazán szereti a chartokat, de ínyenceknek ajánljuk a témában Barney megközelítését is.
** Zelazny egyébként szabadidejében a McKinsey vizuális kommunikációért felelős igazgatója. Egyik korábbi McKinsey-s kollégája, Andrew V. Abela készített egy szintén érdekes, kiterjesztett modellt, amely itt található.