Big Data – Big Win?
A címben megfogalmazott kérdésre a rövid válasz: tényleg big win. A beérkező betegek adatainak kiterjedt elemzésével például az egészségügy egyes területein 20%-kal sikerült csökkenteni a halálozási arányt. Egy közműcégnél pedig 99%-kal sikerült javítani az erőművek által termelt erőforrások elhelyezésének precizitását. A Big Data tehát nem kamu. Cikkünkben az autógyártók szempontjából vizsgáljuk a kérdést: pontosan milyen előnyökre tudnak szert tenni ezek a vállalatok az adatok elemzésével?
A témát a Tao Consultinggal együtt dolgoztuk fel. Jelen írás a cikk második fele.
Mi a Big Data?
A Big Data alapvetően nagy mennyiségű strukturálatlan adat elemzését, illetve az emögötti trendet jelöli. A cégek természetesen eddig is elemeztek, de az elmúlt néhány évben kialakult trend eltér a klasszikus módszerektől. A Big Data korszakban az adatokat nem feltétlen célzottan gyűjtik. Például a Ford telepakolja a tesztautóit szenzorokkal, amelyek óránként 25 gigabájtnyi adatot gyűjtenek be a járműről, a vezető stílusáról és a környezetről. Ebből az óriási adatmennyiségből, pontosabban ennek némelyik részéből az elemzés során hasznos információ keletkezhet.
Az esettanulmányok szempontjából a Big Data innentől nyer értelmet igazán. Az üzleti területekre beérkező adatokból és a kinyert információkból több szempontból is profitálhat a vállalat. Az autó minden adatának elemzése segíthet jobban megérteni az adott sofőr szokásait, illetve adatokat nyújt a jármű aktuális adatairól. Kezdjük ez utóbbival.
Pontosabb előrejelzések
Képzeljük el, hogy az autónk teljesítményét minden másodpercben szakemberek követik figyelemmel, csakúgy, mint ahogy a mérnökök a Forma 1-ben a monitorokon figyelik a versenyautókat. A Big Data ezt a figyelmet és hozzáértést hozza el az egyszeri sofőr számára. A fedélzeti számítógép például figyelmeztethet minket, hogy már időszerű az olajcsere vagy hogy a jobb hátsó kerék fékpofái kb. 500 km használat múlva veszélyesen elkopnak. Ilyen információk egyes autómodelleknél már rendelkezésre álltak eddig is, de az igazi érték a cégek számára az, hogy az információk számukra is rendelkezésre állnak. Ezáltal képesek a beszállítók és szervizek készletszükségletét előrejelezni, ami költségmegtakarítást eredményez. A fenti rendszert a Ford Smart Inventory Management Systemnek (SIMS) nevezi, és már az autórendelésekre is kiterjesztette. A SIMS-nek köszönhetően már az autókereskedőknek is pontosabb előrejelzéseket tudnak adni a várható keresletet illetően.
Ide tartozik a flottamenedzsment is. A nagy flották kezelőinek óriási könnyebbséget nyújt majd, ha automatikusan minden információ rendelkezésükre áll a kezelt járművekről, és nem manuálisan kell átvizsgálniuk őket.
A felhasználói élmény javítása
A felhasználói élmény javítása igen szembetűnő lehet. A Ford például elkezdte a Big Data eszközeivel elemezni a közösségi médiát, hogy megismerje az emberek azon szokásait és vágyait, amelyeket a hagyományos piackutatás nem derít ki. Ebből olyan érdekes innovációk születtek, mint például a lábbal nyitható csomagtartó. Aki már próbálta csomagokkal teli kézzel megtalálni a kocsikulcsot, az tudja értékelni ezt az újítást.
Természetesen a biztonság is javul, elég ha a már említett alkatrész-monitorozó rendszerre gondolunk. De a lehetőségek túlmutatnak a belső adatok elemzésén: a járművekhez könnyűszerrel eljuttathatók az időjárási és közlekedési adatok, melyeket felhasználva a fedélzeti számítógép még pontosabban tud tervezni a költség-hatékonyságot és környezetbarát működést elősegítve.
Végül, fontos megemlíteni a bevételek fő forrását, a fogyasztót. A gyártók érthető okokból szeretnék minél jobban megérteni a vásárlóikat, és a közösségi médián túl a Big Data is segíthet ebben. Mikor használja az autóját? Milyen gyorsan vezet? Bekapcsolja-e a ködlámpát, ha köd van? Ezek alapján a gyártók kiterjedt vásárlói profilokat építhetnek, és valószínűleg már építenek is. Egy olyan iparágban, ahol a fogyasztók ritkán, de nagy értékű terméket vásárolnak, ez a fajta mikroszegmentáció aranyat ér.
Mit hoz a jövő?
Összességében a Big Data minden fontos érintettnek értéket teremt. A beszállítók, a szervizek és az autókereskedők pontosabb előrejelzésekhez jutnak, a flottamenedzserek élete egyszerűbb lesz, a gyártók még jobban megismerik a fogyasztóikat, akik pedig még jobban élvezhetik az autójukat.
A Big Data természetesen végső soron a pénzről szól. A gyártók sokat spórolhatnak az alacsonyabb alkatrészkészleteken, és nagyobb eséllyel adnak el autót egy olyan fogyasztónak, akiről részletes profil áll rendelkezésükre. Ezen kívül számos lehetőség kínálkozik még: az adatok értékesíthetők a kölcsönző cégeknek, a biztosítóknak, vagy épp az időjárás előrejelzőknek.
A lehetőségek tárháza széles. A Big Data forradalom elkezdődött, és alaposan meg fogja változtatni nemcsak az autógyártást, de sok más iparágat is.
A téma informatikai vetületének mélyebb bemutatása a Tao Consulting kapcsolódó cikkében található.