Goodbye Steve, goodbye Nokia (1. rész)
Az elmúlt hetek Steve Balmer távozásáról szóltak a Microsoftnál, ám az amerikai IT óriás mai napon jelentette be, miszerint 5.4 milliárd euróért megvásárolja a mobiltelefon gyártás finn úttörőjét. A tranzakció keretében az amerikai óriás tulajdonába kerül a Nokia telefongyártásért és a szolgáltatásokért felelős divíziója. A megegyezés szerint a Microsoft 10 évig betekintést nyerhetne a Nokia szabadalmaiba, illetve hozzáférne a finn vállalat térképszolgáltatásához.
A kérdés, nem csak a személyes vonal (hiszen az első asztali gépünkön Microsoft futott, az első mobilunk pedig Nokia volt) miatt ér meg egy posztot, de egy rendkívül érdekes esettanulmány is egyben. Két, a maga kategóriájában úttörő vállalat próbálja behozni évtizedes lemaradását. E próbálkozás jeleként mindkét vállalat számos innovatív termékkel (például a Microsoftnál a legújabb X-box) előrukkolt, ám az ezektől várt hozamok rendre elmaradtak.
Nokia és a mobiltelefonok
A Nokia elmúlt öt éves teljesítményét jól szemlélteti a vállalat részvényeinek árfolyama, melyek az elmúlt öt évben folyamatosan csökkentek. Mindez jól szemléltethető a már egy korábbi cikkemben bemutatott BCG portfolió mátrixon keresztül is. Az éves beszámolókat áttekintve láthatjuk, hogy a Nokiánál három nagy üzletág van: Devices & Services (D&S), Location & Commerce (L&C), valamint Nokia Siemens Networks (NSN).
Az üzletágakat és a hozzájuk tartozó értékesítési adatokat tekintve tehát láthatjuk, hogy a D&S teljesítménye radikálisan csökkent, melyet a másik két divízió enyhe növekedése sem tudott ellensúlyozni. Távolabbról nézve, a Nokia sztár terméke előbb fejőstehénné, majd döglött kutyává vált. Mindezt a folyamatot jól szemlélteti a Nokia részvény árfolyamának alakulása is.
Aki lemarad, kimarad
Hasonló a helyzet a Microsoftnál is. Piacvezető vállalat, igazi siker sztori, majd jön egy ember, aki bedobja az almát az állóvízbe és az egész IT szektor a fejetetejére állítja. A Nokiához hasonlóan, a Microsoft nem volt képes arra, hogy felvegye a kesztyűt az okostelefonok versenyében, ám az amerikai óriás már más ligában játszik.
A Nokia az üzletág értékesítésével habár gyakorlatilag megszabadult a saját döglött kutyájától a tranzakció felvet egy igen jelentős kérdést. Mi a Nokia alapvető képessége? Mi a versenyelőnyének a forrása? Mint már írtam, a Nokia úttörő volt a mobiltelefonok piacán és a versenyelőnye is feltehetőleg ehhez kapcsolódott. Kérdés, hogy a Microsoft ajánlat elfogadása mennyiben veszélyezteti mindezt illetve, hogy az elmúlt években tudta felépíteni önmagát más területeken.
A cikk sorozat következő része a Microsoft – Nokia szinergiákat boncolgatja.