MIBŐL LESZ A CSEREBOGÁR, AVAGY NYOMOKBAN PORTERT TARTALMAZ
A minap a korábbi esettanulmány prezentációinkat nézegetve elém került kettő még 2008 őszéről, a Cases on International Business Strategy (CIBS) kurzusról. Már több cikkben is írtunk az úgynevezett Vállgazd piramisról. Egyetemi órákon sokszor hangsúlyozom, hogy a Cases on Business Economics és a Cases on International Business Strategy egy-egy féléve az egyetemi g-karos alapképzések legintenzívebb szakasza.
Ezt a fajta fejlődést három diával szeretném szemléltetni. A három diában két dolog közös: 1. mindegyiket Lapinskas Attilával közösen csináltuk és 2. nyomokban mindegyik egy Porter-i öt erő elemzést tartalmaz.
2008. szeptember 10: Első CIBS prezentáció
Az első minta dia a Ponderosa stakehouseról szóló első CIBS-es prezentációnkból van. Ha valaki távolról ránéz a diáról, egyből láthatja, hogy egy Porter iparág elemzésről lesz szó. Éppen csak a befelé, az iparági verseny irányába mutató nyilakat és az erők megnevezését hagytuk le az ábráról. Azontúl, hogy a buborékok zsúfoltak és taralmilag semmitmondóak, a legnagyobb probléma, hogy ez az elemzés a 20 diából álló diasorunk 8. slideja volt. Másik jelentős probléma, hogy a közönség számára nem egyértelmű, hogy mit kezdjen ezzel a diával. So what? Kérdezhetné a zsűri, hiszen nem derül ki egyértelműen a dia üzenete.
2008. december 17: CIBS döntő
A következő pédánk három hónappal későbbről, a CIBS döntőjéről van. Itt a Jets International esetét dolgoztuk fel csapatunkkal. Ha elsőre ránézünk a diára, akkor láthatjuk hogy a vállalat célcsoportjáról lesz szó, ahol különböző helyettesítő termékek fenyegetését veszi végig a csapat. Ha a jobb oldali ábrára tekintünk észre vehetjük, hogy megjelenését tekintve egyátalán nem utal Porterre. Amennyiben a kategóriákat vizsgáljuk (azok sorrendjéttől azonban eltekintve) egyértelmű az utalás. Az egyedi sorrend a szóbeli prezentáció logikáját támogatja.
2012. március 4: XIII. Országos Esettanulmány Verseny
A harmadik dia a CIBS kurzus után 3 évvel később készült a XIII. Országos Esettanulmány Versenyen, Corvinusos döntőjére, ahol a Dreher Sörgyárakról szóló esettanulmányt kellett megoldanunk. Ez a dia, mind formáját, mind a tartalmi üzeneteket tekintve közelít a tanácsadó cégek által elvárt stílushoz. A dia fő üzenete, több elemzéssel is alá van támasztva, melyek közül a five forces az egyik. A konkrét elemzés nincs fenn a dián, csupán kulcs szavak és a modell sziluettje jelenik meg. A részletes elemzést a háttérdiák közé tettük.
A fenti három dián keresztül szerettem volna szemléltetni hogy senki nem lesz egyik napról a másikra haladó esettanulmány megoldó. Az egyetemi és egyéb módszertani tréningek kitűnő lehetőséget adnak a módszertani tudás elsajátítására, valamint a prezentációs képességek fejlesztésére. Mindez azonban nem elég, hiszen az esettanulmány megoldás hagyományosan egy learning-by-doing jellegű tevékenység. Minél több versenyen indulunk és tesszük ki magunkat és csapatunkat a versenyhelyzet által teremtett nyomásnak, annál gyorsabban és hatékonyabban tudunk üzleti problémákat strukturáltan megoldani.